Sabtu, 25 Disember 2010

Perkahwinan

Sekitar 5 atau 6 bulan bertunang, kami melangsungkan penikahan pada 17 Mei 1990. Akad nikah dijalankan di rumah 159 Taman Sri Gedombak pada sebelah malam. Alhamdulillah, sekali jawap sahaja sudah diterima oleh para saksi sebagai sah. Sebelum itu, Tok Imam tersalah sebut nama abah. Abah membetulkannya pada masa itu juga.

Abah menumpang di rumah Maktih, di Blok D, Berek Polis Pasir Puteh. Rumah ini jadi pangkalan untuk majlis kahwin abah. Ramai saudara-mara yang datang. Emak Maktih yang jadi tok andang abah. Dia memakaikan pakaian dan jampi serapah. Wah, abah nampak segak sekali dalam pakaian pengantin.

Sebagaimana adat Melayu, pengantin lelaki juga berarak ke rumah pengantin perempuan. Namun, kami tidak bersanding di tempat ramai. Kami bersanding dalam bilik sahaja.

Selepas habis majlis kenduri, abanh terus pulang ke rumah Maktih. Abah tidak tinggal di rumah mama kerana takut 'dibuli' - disuruh buat itu dan ini. Malam baharu abah datang balik. 

Abah berbual panjang dengan Paknik dan bapa saudara mama sebelah ayah. Sampai larut malam, mata abah sudah menyerah. Merah. Paknik suruh abah masuk tidur. Abah cepat-cepat menyahutnya, bimbang suruhan itu ditarik balik.  

Tiada ulasan:

Catat Komen