Rabu, 21 September 2011

Anak Kedua

Pada tahun 1994, abah melanjutkan pelajaran peringkat Sijil Perguruan Khas di IBMMKL, dalam bidang Pengajaran Kesusasteraan dalam Bahasa Melayu, selama setahun. Justeru, banyak masa abah berulang-alik dari Kampung Pasir Lama ke IBMMKL.

Diizinkan Allah, mama telah hamil pada tahun ini. Dan, apabila hampir bersalin, sekali lagi abah hantar mama (dan kakak juga) balik ke kampung. Alasannya ada sama sebagaimana ketika mama akan bersalin anak sulung. Namun kali ini, mama pulang ke Pasir Puteh. Mak dan Tok Ayahlah yang menjadi tempat sandaran menghantar mama ke klinik mahupun ke rumah tukang urut. Lazimnya, mama berurut dengan Mak Su Cikgu di Batu Sebutir, jalan ke Jeram Pasu.

Abah pulang setelah mama hampir bersalin. Mama bersalin anak kedua di Hospital Universiti Sains Malaysia di kubang kerian. Kali ini mama bersalin dengan mudah tanpa perlu pembedahan.

Setelah tiga hari di hospital, mama dibenarkan keluar dan abah menguruskan pendaftaran. Kami sepakat menamakan anak kedua itu sebagai Nur Syahirah. 

Tiada ulasan:

Catat Komen